Već nekoliko puta ste imali priliku da na XU.zone čitate o najnovijim dešavanjima vezanim za razne Metaverse projekte, pa shodno tome u ovom članku nastavićemo priču o AR i VR svetovima. Do sada smo se dotakli tema vezanih za objave Mark Zuckerberg-a o novoj META platformu (rebranding Facebook grupe), Metaverse igrama (play to earn), ali smo takođe pisali i o kompanijama koje razvijaju svoja AR i VR rešenja. I tako došli smo do baš ove teme. Danas ćemo razmotriti priče koje kruže oko kompanije
Mark Zuckerberg, i njegova platforma META u poslednjim danima trpi ogromne pritiske. Ovi spoljašnji pritisci najviše su se manifestovali kao ogroman pad cene akcija ove kompanije. U zadnjih mesec dana zabeležen je veliki pad vrednosti akcija, i to za čak 35%. Stručnjaci ovakav pad u najvećoj meri pripisuju drugim konkurentnim kompanijama koje su ušle u razvoj svojih Metaverse rešenja.
Ali kakve veze ima Apple sa ovim dešavanjima. Može se reći da trenutno sve ozbiljne kompanije smišljaju svoju iteraciju Metaverse-a, ali niko trenutno nema veći potencijal da preuzme tržište od Zuckerberga, sem Apple-a. Kao i uvek kada je reč o Apple-u, ova kompanija teži ka ogromnoj tajnosti kada je u pitanju izbacivanje novih proizvoda i usluga. Većinu ljudi bi ovakva informacija zbunila, što je i logično, pošto Aplle i dalje nema svoj VR headset, ali kako razni izvori objavljuju, Apple uveliko sprema svoj veliki izlazak na virtuelnu scenu.
Obzirom na to koliko je Apple tajnovit, apsolutno je opravdano biti neobavešten kada su u pitanju njihove ambicije u virtuelnim svetovima. Ipak ovakve ambicije postoje, i ova kompanija već više od decenije radi na raznim prototipovima VR headset-ova i AR softvera.
Iako VR tehnologija nije i dalje široko prihvaćena u svakodnevnom životu, ne može se poreći porast tog tržišta koji se može ispratiti iz godine u godinu. Može se reci da je Apple zauzeo veoma čudnu poziciju kada je VR u pitanju. Iako je 7 miliona ljudi kupilo Oculus headset-ove prošle godine, preko 230 miliona je kupilo iPhone. Baš ovi telefoni pokazuju nam kakvi su u stvari ciljevi Apple-a, zato što novi iPhone dolazi sa nekim ključnim hardverskim promenama u odnosu na njihove prethodnike. Ove promene nam jasno pokazuju da Apple vidi veće šanse u AR nego u VR.
Apple je od davnina poznat po kupovini mnoštva manjih, softverskih ali i hardverskih firmi. To je jedan od načina na koji oni grade i šire svoj brend. Ukoliko jedna manja firma dostigne veličinu, takvu da se nađe na radaru Apple-a, postoji velika šansa da će ih Apple bez razmišljanja kupiti. Tako sa gomilom manjih firmi, sklopljenih u skladnu celinu ova kompanija uspeva da posluje kao dobro podmazan mehanizam.
Još od 2015. godine počele su da kruže priče da Apple formira mali tim kako bi istražio mogućnosti i potencijale AR-a. Google glass je izašao na tržište samo par godina pre toga, i odmah je naišao na veliko nezadovoljstvo korisnika. Korisnici su bili nezadovoljni Google glass-om iz više razloga. Prvi je bio taj da je upotreba ovih AR naočara bila veoma ograničena, a drugi razlog je bio strah korisnika, koji su imali osećaj da ih neko špijunira zbog kamera koje su ugrađene u ove naočare. Praktično korisničko iskustvo je bilo veoma netprijatno.
Apple je znao da bi lansiranje proizvoda koji nije dovoljno dobro osmišljen (kao Google glass) ukaljao ugled kompanije koji su gradili decenijama, i baš zbog toga su bili strpljivi, polako praveći temelj na kome bi mogli da zasnuju revolucionarni proizvod. Kako bi sastavili ovaj tim, Apple je zaposlio stotine inženjera i dizajnera, koji bi posvetili potrebnu pažnju razvijanju AR proizvoda. Takođe kao što smo gore naveli, Apple je krenuo da kupuje sve kompanije koje su mogle da doprinesu njihovim ciljevima.
Prva od ovih kupovina bila je kompanija PrimeSense, kompanija koja je osmislila softver koji prati pokrete tela, i taj softver koristi te iste pokrete kako bi kontrolisao kompjutere. Sledeća, u nizu kupovina, bila je kompanija koja se bavila brzim pravljenjem AR scenarija. Ova tehnologija je u to vreme bila veoma gruba, ali je mnogo napredovala prethodnih godina. Posle ovih kompanija, Apple je kupio tri kompanije koje se bave prepoznavanjem lica (Facial Recognition), i to im je omogućilo da naprave Face ID sistem, kao i Animoji sistem koji je dostupan na novijim iPhone modelima. Ova poslednja kupovina omogućila ima je nešto što će biti veoma bitno u Metaverse budućnosti – izražavanje emocija na licima korisnika, baš kao u stvarnom životu.
U narednim godinama Apple je kupio firmu zvanu Vrvana za 30 miliona dolara, kompaniju koja je radila na mixed reality headset-ovim. Godinu dana kasnije kupili su Akonia Holographics, kompaniju koja je fokusirana na izradu sočiva koje se koriste u VR i AR naočarima.
Kupovine kompanija koje je preuzeo Apple nisu jedini način kojim možemo pratiti razvoj tajnih Apple-ovih proizvoda. Drugi način je praćenje javno dostupnih patenata, koje je ova firma podnela za svoje proizvode. Neki od ovih patenata su podneti čak davne 2008. godine, i to su bili patenti za četiri različita proizvoda bazirana na principu ekrana koji se nosi na glavi. Ovo se desilo nekoliko godina pre nego što je Okulus izbacio svoju prvu iteraciju. Neverovatno je razmišljati o tome koliko je Apple bio ispred svih sa idejama o AR i VR prostorima, ali su ipak izabrali da rade spori razvoj, kako ne bi ukaljali ime kompanije zbog izbacivanja polu funkcionalnog proizvoda (kao što su mnogi posle toga). Ovi patenti danas izgledaju veoma zastarelo, ali pokazuju koliko je ova firma videla daleko u budućnost.
U skorije vreme, Apple je podneo zahtev za patent za proizvod koji se stavlja na prst i koji služi za kontrolu VR prostora.
Može se reći da bi javni ulazak Apple-a na VR tržište bio ogroman potez, koji bi definitivno izazvao preraspodelu novca između glavnih igrača na ovoj sceni. Iako je META jedan od pionira u Metaverse branši, dugogodišnje planiranje i razvoj koje radi Apple je možda baš to što treba korisnicima kako bi prihvatili pojam o virtuelnim svetovima.
Kako DigiTimes piše, Apple je trenutno zaključio drugu fazu inženjerske validacije i testiranja na svom AR headset-u, i predviđa se da će ovaj proizvod debitovati krajem 2022. godine.
Sigurno je da bi ovakav proizvod napravio mnogo pometnje na tržištu, i samim tim stvorio mnogo konkurencije, što bi za ovo tržište bilo odlično. Što više konkurencije, veći je trud proizvođača da baš oni naprave revolucionarni proizvod, a to znači ili jeftiniji, ili bolji hardver za konačnog korisnika.